Home » Concerten » Wat zingen we nu

Wat zingen we nu

Psalm 42 ‘Wie der Hirsch schreit nach frischem Wasser‘ van Mendelssohn
Mendelssohn schreef deze compositie voor koor, sopraansolo en orkest en hij gebruikte voor daarvoor de tekst uit de lutherse Bijbel. Misschien heeft hij zich ook wel laten inspireren door zijn grootvader Moses Mendelssohn die delen van de Thora in het Duits heeft vertaald. Zijn vertaling van de Psalmen verscheen in 1783.

Felix Mendelssohn schreef zijn Psalm 42 in 1837 tijdens zijn huwelijksreis.

Het werk is geschreven na het Oratorium Paulus en Mendelssohn zelf omschreef het als “mijn beste heilige stuk… het beste wat ik op deze manier heb gecomponeerd”, een werk “dat ik meer respect geef dan de meeste van mijn andere composities.”.
Robert Schumann meende in 1837 dat Mendelssohns zetting van Psalm 42 het “hoogste punt was dat hij [Mendelssohn] bereikte als componist voor de kerk. Sterker nog, het hoogste punt dat de recente kerkmuziek überhaupt heeft bereikt.”

Over de componist
Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy (Hamburg, 3 februari 1809 – Leipzig, 4 november 1847), geboren en bekend als Felix Mendelssohn, was een Duits componist, dirigent, organist en pianist van de vroege romantiek. Mendelssohns oeuvre omvat onder andere symfonieën, concerto’s, vele liederen, piano-, orgel- en kamermuziek.

Zijn bekendste werken zijn de ouverture en de toneelmuziek Ein Sommernachtstraum voor het toneelstuk A Midsummer Night’s Dream (Een Midzomernachtdroom) van William Shakespeare, de Italiaanse symfonie, de Schotse symfonie, het oratorium Paulus, de ouverture Die Hebriden, het rijpe vioolconcert en het octet voor dubbel strijkkwartet.
De Lieder ohne Worte vormen zijn bekendste serie pianostukken.

 

Cantate ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’, BWV 140 van J.S. Bach
Cantate nr. 140 is geschreven voor de laatste zondag van het kerkelijk jaar in 1731, ook wel Eeuwigheidszondag genoemd. Op deze dag wordt niet alleen stilgestaan bij de dood, maar ook bij het uitzicht dat gelovigen op het eeuwige leven hebben. Na Eeuwigheidszondag begint bovendien Advent, een periode van uitkijken naar het licht en de toekomst.

In deze cantate staat het bijbelverhaal uit Matteüs 25:1-13 centraal over de wijze en dwaze bruidsmeisjes. Ze wachten ‘s nachts met brandende lampen op de komst van de bruidegom. Vijf meisjes hebben extra olie bij zich om hun lamp brandend te houden. De olie van de andere meisjes raakt op en ze gaan weg om nieuwe olie te kopen. En juist dan arriveert de bruidegom. Het verhaal is een allegorie. De wijze meisjes symboliseren brandend geloof en waakzaamheid. De komst van de bruidegom staat symbool voor de terugkeer van Christus, verteld in deel 4, precies in het midden van de cantate.

Over de componist
Johann Sebastian Bach (Eisenach, 21 maart 1685 – Leipzig, 28 juli 1750) was een Duits componist van barokmuziek, organist, klavecinist, violist, muziekpedagoog en dirigent. Hij wordt door de meeste muziekwetenschappers beschouwd als een van de grootste en invloedrijkste componisten uit de geschiedenis van de klassieke muziek vanwege de inventiviteit waarmee hij melodie, harmonie en ritme, maar ook diverse muziekstijlen en dansvormen uit zijn tijd combineerde, wat veel componisten na hem inspireerde en uitdaagde hem te evenaren. Bach heeft als geen ander laten zien hoe belangrijk de constructie van een compositie is, alsmede de maximalisatie van een altijd aanwezige spanningsopbouw en -afbouw.